Alles wat je moet weten over het bedriegerssyndroom

Heb jij weleens het gevoel dat je met het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden of opdrachten als bedrieger door de mand zult vallen? Dat je niet de juiste kwaliteit hebt, terwijl je wel degelijk competent bent? Daarin ben je beslist niet de enige. Wist je dat 70% van de mensen dit minimaal één keer in zijn of haar leven ervaart? Als je er echter vrijwel dagelijks mee te maken hebt, spreken we over het ‘bedriegerssyndroom’, ook wel het ‘imposter syndrome’ genoemd.

Bedriegerssyndroom

Hoe kan het toch dat je je een bedrieger voelt als je die ene opdracht aanneemt? Hoe komt het toch dat je niet durft te solliciteren op die leuke functie, omdat je denkt dat je daar de capaciteiten niet voor hebt, ondanks je bewezen prestaties en competenties? Hoe komt het toch dat je denkt dat je je succes aan geluk, toeval of het misleiden van anderen te danken hebt?

Risicofactoren

Het lijkt wel alsof het gevoel dat je anderen bedriegt meer kans krijgt naarmate je hoger opgeleid bent. Intelligente mensen, die van nature weinig zelfvertrouwen hebben, snel aan zichzelf twijfelen en erg perfectionistisch zijn, lijken een hoger risico op het ontwikkelen van het bedriegerssyndroom te hebben. Vooral als ze erg beschermd zijn opgevoed of door hun ouders altijd zijn aangespoord om te presteren.

Combinatie met imposter syndrome

In mijn coachingspraktijk kom ik dit fenomeen regelmatig tegen. En dan vaak in combinatie met iets anders. Cliënten die vanuit hun faalangst een bepaalde baan hebben aanvaard, maar daardoor ver onder hun kunnen presteren en op een bore-out afstevenen. Of mensen die hooggevoelig zijn met een bepaalde afwijzingsgevoeligheid. Ze willen het altijd goed doen voor de ander om maar niet afgewezen te worden. Allemaal mensen met een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen, die hun eigen talenten voortdurend onderwaarderen.

Innerlijk stemmetje

Door het bedriegerssyndroom durf je vaak niet de stappen te zetten waar je eigenlijk behoefte aan hebt, omdat er altijd dat innerlijke stemmetje is. Dat stemmetje dat je influistert dat je ontmaskerd zult worden. Vaak ligt daar bepaalde gebeurtenis uit het verleden aan ten grondslag. Daarover ga ik met je in gesprek. Samen gaan we terug naar die eerste herinnering dat anderen jou het gevoel gaven dat je faalde. Met speciale oefeningen gaan we die angel eruit halen. Dat maakt die herinnering zachter. Wat er in het verleden gebeurd is, staat immers niet in verhouding met wie je nu bent en wat je nu doet.

Fantastische resultaten

Zo’n herinnering kan terugvoeren naar je jeugd, of misschien was het wel iets uit je werkzame leven. Misschien ben je er jezelf niet eens van bewust, maar binnen een minuut komt dat boven kloppen. Het gaat erom dat je het leert herkennen en een halt toe kunt roepen. Daarin zie ik fantastische resultaten waarbij er grote stappen worden gezet.

Neem de uitdaging aan

Roep dat lage zelfbeeld en het gevoel dat je door de mand zult vallen een halt toe. Ook jij kunt aan meer zelfvertrouwen werken. Die uitdaging ga ik graag met je aan. Neem dus gerust contact met me op, zodat we samen afscheid kunnen nemen van jouw bedriegerssyndroom.

Marianne Kremer

Marianne Kremer

Als loopbaancoach ontdek ik samen met jou je talenten, kwaliteiten en passies.

Ik begeleid je in het vinden van de juiste richting en help je om meer zicht te krijgen welk soort werk en welke werkomgeving het beste bij je past. Of hoe je in je huidige baan meer uitdaging kunt vinden. Ook kan ik je ondersteunen bij netwerk- en sollicitatieactiviteiten, zoals het optimaliseren van je CV en LinkedIn.

Daarnaast begeleid ik als persoonlijk coach mensen bij stress en burn-outklachten en bij rouw en verlies van een dierbare of werk.

Wil jij een bewuste en duurzame keuze maken ten aanzien van loopbaan en persoonlijk leven? Neem dan gerust contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. 

Gerelateerde blogs

Je werknemer is hoogsensitief: en nu?

Je werknemer is hoogsensitief: en nu?

Kijk eens rond op je werk. Waarschijnlijk zie je heel veel verschillende mensen. De één druk pratend met andere collega’s, de ander rustig in een hoekje met een koptelefoon op. Als werkgever krijg je te maken met veel verschillende ‘soorten’ werknemers. En variatie is...